Vandringsleder

I och omkring Kittelfjäll finns flera olika utflyktsmål med fantastiska natur och kulturupplevelser med möjligheter till fiske, hjortron och svampplockning.

Vojmån

Vid Vojmån som slingrar sig genom hela dalgången Vojmådalen hittar ni på flera ställen på båda sidor av ån flera vindskydd med eldstäder, dessa är lämpliga för dem som vill göra en kortare dagsutflykt. På båda sidorna av Vojmån finns stigar att vandra längs med.

Sagostigen

Ca 4km från hotellet på väg mot Dikanäs svänger ni ner mot ån - skyltat sagogstigen - där hittar ni parkering samt två grillplatser. Här finns även möjlighet till fiske.

Med början vid Sågforsen i Tvärån - går en stig västerut längs Vojmån över en hängbro och vidare till Rödstenskullarna och tillbaka till Sågforsen. Längs stigen finns målade sagofigurer och informationstavlor som berättar om Vojmådalen.

Bullerforsen -Röda leden

Startar vid Sågforsen och följ Sagostigen mot rödstenskullarna - där viker den röda leden av och går längs rödstenskullarna på södra sidan Vojmån mot Bullerforsen. Leden är relativt lätt att vandra längs med och har en röd märkning. För den som vill fiska finns fina stråk ner mot ån.

Bergsjön

Följ vägen mot Dikanäs ca 15km  från Kittelfjäll strax nedanför Grönfjällskorsningen svänger du höger innan bron, följ sedan grusvägen, en bit in hittar du en grillplats vid ån som går på vänster sida om vägen. Följer du vägen allra längst in hittar du en stor parkering, i början av parkeringen startar en stig som går längs sjökanten in i skogen och tar dig till utloppet av Bergsjön. Där hittar du en grillplats med vindskydd och magisk utsikt. För den som vill fiska finns här fina möjligheter att fånga harr, öring och röding.

Dikafallet

ca15km från Hotell Kittelfjäll längs vägen mot Dikanäs hittar du en Parkeringsplats vid en bro - det är skyltat Dikafallet. Stigen börjar vid parkeringsplatsen och efter en lätt promenad på ca 20min längs bäck och skog når du ett vattenfall. Nära vattenfallet finner du en rastplats med bord och bänkar.

Klitvallens sameviste

Leden startar i Grönfjäll ca 15km från Kittelfjäll mot Dikanäs - skyltat Grönfjäll. Du följer leden mot Grantonskalet, stigen går genom skog och över ett antal bäckar, du passerar Grantonbäcken och efter en lätt vandring ca 3km kommer du fram till ett övergivet sameviste där familjen Gorik levde under 1950-talet. Det som finns kvar idag är en kåta och en bod. Fortsätter du några hundra meter kan du se några husruiner, fortsätter du till höger kommer du till en välbevarad kåta och bod som restaurerats i slutet på 1990-talet. Vill du vandra längre kan du följa en stig som går upp på en platå ovanför trädgränsen och som sedan fortsätter mot södra Matsal. En förutsättning är att du har någon som hämtar dig där om du inte vill gå tillbaka.

Silisen

Stigen upp till samevistet i Silisen börjar i byn Fättjaur som ligger ca 18km från Kittelfjäll mot Norge. En vandring på 2-3km längs en bred skogsväg. Där hittar du en torvkåta, en bod och en stolpbod. Fram till 1920-talet användes vistet av Thomas Lambert Klemetsson och hans familj. Senare nyttjades den av familjen Gotik. En arkeologisk inventering visdade på rika samiska lämningar med bland annat härdar och kåtatomter.

Daarnegenjohke

Vill du på ett enkelt vis se vacker natur med forsar och vattenfall kan du åka längs vägen från Kittelfjäll mot Norge ca 50km. Vid nedre Vapstsjön vid en parkeringsplats finns en hängbro över Vapstälven och efter en enkel och kort vandring längs leden mot Daningen kommer du fram till forsar och vattenfall i en vacker fjällmiljö.

Ransardammen

Kör längs vägen mot Norge och sväng av mot Gielas - följ grusvägen ca 3km till en stor parkering. Där börjar en led mot Ransarn, den går över en å och genom skogen fram till Ransardammen, vandringen är relativt lätt och ca 4km